Problemer med stofskiftet – ARTIKEL

Problemer med stofskiftet – ARTIKEL

Problemer med stofskiftet kan være indviklede at identificere og forstå. Du kan have mange forskellige symptomer såsom træthed, være kuldskær, tage på i vægt, let blive forpustet, tabe hovedhår, have forstoppelse ... Ja jeg kan nævne 30 forskellige mindre og større tegn på at stofskiftet er ude af trit.

Vi kan både have problemer med for lavt stofskifte, hvilket er hyppigst, og for højt stofskifte.


I denne artikel koncentrerer jeg mig om det lave stofskifte som ofte giver øget vægt.

Det er vigtigt at pointere at kosten ikke kan stå alene i behandlingen af stofskiftet. Forhold som motion, stress og andre sygdommes indvirken på kroppen, er nødvendige områder der også skal tages hånd om når vi skal behandle stofskiftet.

Fysiologisk er det sådan at skjoldbruskkirtlen dirigeres af hormoner fra kirtler i hjernen. Den producerer 2 hormoner frit T4 og frit T3 (måles i blodprøve), som sendes ud til samtlige celler i kroppen med besked om at producere energi. T4 skal omdannes til T3 og det er her der kan være et probIem, så der laves for lidt frit T3.

I muskelcellerne har vi såkaldte kraftværker (mitokondrier) som laver denne energi og mitokondrierne er vigtige at kende til.

Der skal være en fin balance hormonerne imellem, hvor der specielt skal være nok frit T3. Vigtigt er også at både disse hormoner, men også kraftværkerne (mitokondrier), ikke mangler næringsstoffer for det kan føre til nedsat stofskifte. Ligeledes kan uorden i tarmbakterierne føre til at der kan mangle T3.

En autoimmun reaktion, hvor immunforsvaret danner antistoffer mod skjoldbruskkirtlen er formentlig den hyppigste årsag til nedsat stofskifte: Hashimotos hedder den.


Overordnet kan vi med maden påvirke stofskiftets og mitokondriernes funktion ved:

  • At spise antiinflammatorisk, så den sterile infektion, der nedsætter cellernes funktion, kan fjernes.
  • At spise masser af antioxidanter som er mikro-stoffer i bær, frugt og grønt. Derved dæmpes den iltning (”rustdannelse”) der opstår i cellernes kraftværker og gør at de har svært ved at lave energi.
  • At styrke leveren i at afgifte kroppen, hvilket virker gunstigt på stofskiftet. Dvs. spise mad uden etikette og skrue op for bl.a. kål og flere leverstyrkende urter (fx marietidsel).
  • At indtage produkter som styrker skjoldbruskkirtlen og stofskiftehormonerne, og dels kraftværkerne i musklerne. Det er bl.a. gode fedtstoffer, antioxidanten selen og Q10.
  • Hvis du har Hashimotos skal vi arbejde med at dæmpe immunforsvaret ved at have fokus på din tyndtarms slimhinde…. Og her er der mange kosttiltag at gå i gang med.

Hvis du er i balance allround, tager kroppen vare på sig selv og stofskiftet vil så også være i balance. Men vi har nemt ved at komme ind i en ond cirkel, hvor vi ikke får spist som nævnt ovenfor og ikke får sammensat måltiderne af proteiner, kulhydrater og fedtstoffer hensigtsmæssigt, samt spist regelmæssigt og med ro i måltiderne.

Derved risikerer vi også at få for få næringsstoffer specifikt til skjoldbruskkirtlen og mitokondrierne.


Sådan bryder du den onde cirkel

Måden at bryde den onde cirkel på er at dele behandlingen op i 2 step:
(Klik på de grønne knapper ...)

Først skal du detoxe din krop i 3 uger

En detox-kur indebærer at du undgår ...
  • Fødevarer som indeholder gluten, mælkeprodukter, æg, okse -og svinekød, skindet på fjerkræ, forarbejdede pålægsvarer, nogle nødder, og nogle olier, koffein og sukkerholdige drikkevarer samt tilsætningsstoffer.
  • Hjælp også leveren ved dagligt at få bl.a. marietidsel og grøn te.
  • Som ekstra støtte kan du indtage flere specielle proteiner, enzymer, vitaminer, mineraler, fedtsyrer, antioxidanter, urter og mælkesyrebakterier ... Men det er vigtigt at målrette dem til lige netop dig.
3 uger på denne kost og dit stofskifte er genstartet og giver dig en frisk start.

Dernæst skal du skabe balance i stofskiftet - et tiltag der kan være livslangt

En opdagelsesproces går nu i gang ...
  • For nu indfører vi gradvist nogle af de udeladte produkter igen og du vil formentlig kunne mærke, hvilke der er gode og hvilke der er dårlige for din krop*.
  • Der kan nemlig være ”skjulte” reaktioner på produkter, som gør at du har svært ved at tabe dig.
  • I øvrigt er det så også nu at livsstilsforandringen med at spise enkel, ren, nærende og rigtig mad starter.
Denne fase giver ofte ny energi, et vægttab samt en bedring i dine ubehag.  
* Genindførelsen af de enkelte madvarer kan udløse reaktioner, der er ubehagelige, så I den proces vil jeg gerne guide dig og være din tovholder.

Besværet er det hele værd ...

Ja, det kan være en ”stor mundfuld” at gå i gang med denne forandring af dine kostvaner. Men når du begynder at mærke positive forandringer, håber jeg du synes, at det har været det hele værd.

Supplerende til ovenstående kostforandring, er det vigtigt at kende din stofskiftetype. Kender du den, kan du fordele mængden af proteiner, kulhydrater og fedtstoffer på tallerkenen hensigtsmæssigt og herved opnå en super god forbrænding. Hvilken type du er, kan vi finde frem til via en del spørgsmål om, hvordan du reagerer på forskellige produkter.

Du kan se mere her om stofskiftetyper.

OBS ... Du kan sagtens arbejde med din kost selv om du får stofskiftemedicin.

Berit Gammelby - underskrift
 


Comments for this post are closed.