Bliv glad AF mad

Bliv glad AF mad

Kender du til tristhed om vinteren?

Vinterhalvårets mindre mængde af dagslys kan bevirke, at du indimellem føler dig lidt nedtrykt.

Men en tristhed kan også skyldes, at sammensætningen af din kost ganske enkelt ikke optimalt ”fodrer” din hjernes signalstof Serotonin, som står for glæde og velbehag.

Mærker du et kortvarigt KICK, når du f.eks. spiser et stykke chokolade eller en kage? Og særligt om vinteren? Det er sukkeret som (for en stund) påvirker din energi – og samtidig giver dig oplevelsen af ro og glæde.

Denne KICK-effekt skabes af hormonet Serotonin, der bringes fra blodet og over i hjernen.

Serotonin dannes ud fra et vigtigt protein Tryptofan. Omdannelsen skal bruge lys om dagen og masser af B -vitaminer.

Først på aftenen omdannes Serotonin til søvn-hormonet Melatonin og hertil skal der bruges mørke.

Det indbyrdes forhold mellem hormonerne Serotonin og Melatonin er SÅ vigtige for vores humør. Det er meget indviklede processer, der gør, at alle hjernens signalstoffer fungerer optimalt.

VIDSTE DU … Der skal være mindst 90% Serotonin i mave/tarmkanalen og kun ca. 10 % i hjernen.

Derfor påvirker du lettest dit humør gennem din mad !!

Sådan forbedrer du humøret gennem mad

Om morgenen:

  • Sammensæt kosten med lige dele fedt, protein og grønsager.

Om aftenen:

  • Sammensæt kosten med flere kulhydrater og grøntsager – og til gengæld mindre protein og mindre fedt.

 

Berit Gammelby - underskrift

 


 

Comments for this post are closed.