Er du knogleskør ?

Er du knogleskør ?

- Eller kender du nogen der har knogleskørhed?

Knogleskørhed handler om MEGET mere end kalk og D-vitaminer.

Du kan være i høj risiko for at udvikle knogleskørhed hvis du har/er:

  • Kvinde
  • Genetisk disponeret
  • Lys hud - tynd hud og rødt/blondt hår
  • Lav vægt og lille muskelfylde
  • Parodontose
  • Fået fjernet æggestokke og/eller tidligt gået i overgangsalderen

Osteoporose (knogleskørhed) er en øget nedbrydning af knoglevæv forskellige steder i kroppen.

Forud for diagnosen knogleskørhed har du formentlig haft osteopeni - en let afkalkning af knoglerne. * Opdagelsen af en ny fødevare, som kan bremse denne udvikling kan du læse mere om nederst i artiklen.

Hormoner og mineraler er de ansvarlige stoffer i processen ved knoglenedbrydning og -opbygning - og som vi kan påvirke kostmæssigt.

Men dertil kommer så de faktorer, som forstyrrer disse meget følsomme og meget specifikke funktioner, fordi

Knoglenedbrydning øges af:

  • Inflammation, især i tarmen
  • For meget dyrisk fedt og protein
  • For mange stresshormoner i kroppen
  • For meget sukker, kaffe, alkohol og rygning
  • Noget medicin
  • For lidt K-vitamin
  • Autoimmune reaktioner (immunforsvaret er forvirret og reagerer uhensigtsmæssig). F.eks. pga. inflammation. Se mere

Knogleopbygning påvirkes af:

  • Hormoner fra skjoldbruskkirtlen
  • Kønshormoner
  • Insulin
  • D vitamin (også et hormon)

Vi skal altid have en god balance mellem de forskellige slags hormoner. Og til knogleopbygningen skal også forskellige mineraler have adgang til knoglerne i de rette mængder og rette tilstand.

Min kostvejledning målrettes lige netop din udfordring, men altid med særlig fokus på: (ikke prioriteret rækkefølge)

  • Om du indtager et rigtigt og let optageligt kalktilskud og samtidig får magnesium nok
  • Om du har "nok" mavesyre, som skal nedbryde kalken.
  • Om der er produkter i din mad, som holder gang i en inflammation i tarmen = meget dyrisk protein, dårlige fedtstoffer, sukker og hvidt mel… fordi din tarm "taler" til dine knogler
  • Om du kunne ha' gavn af probiotika (mælkesyrebakterier)
  • Om du har brug for mere C, D- og K vitamin samt mineraler
  • Om du kunne ha' gavn af mere collagen til bindevævet
  • Om du skulle motionere mere
  • Om du skal reducere i nydelsesmidlerne

 

* Flere studier har nu opdaget at indtagelse af rødkløver kan bremse knoglenedbrydningen og har en knoglebevarende effekt.

Er du nysgerrig på denne rødkløver kan du søge efter ordet REGOROS eller se mere på
PLOS One eller American Journal of Clinical Nutrition


Comments for this post are closed.